Archive for October, 2009

Underwater lake

Wednesday, October 28th, 2009

Még talán NGC-n láttam, ma este eszembejutott. Tenger alatti tó. A sókoncentrátumnak köszönhetően sűrűbb, mint a környező víz, így hozza létre ezt a jelenséget. Kár, hogy nem dobtak bele egy követ, érdekelne, hogy hogy hullámzik.

Őz, a nagy varázsló

Monday, October 19th, 2009

Ezek a dögök a rejtőzködés nagymesterei. Reggel Perbál – Zsámbék között, 90-nel, lakotton kívül (bár a vadveszély tábla kint van) kémlelem az út széleit imbolygó biciklis, tántorgó gyalogos után. Mintaillesztés, tehát az őz valahogy kimaradt. Bele is olvadt a tájba. Csak akkor figyeltem fel rá, mikor megindult, tőlem 25-30 méterre.

Satu fék, helyzet gyors felmérése, szembesáv üres, helyes. Ha a sáv foglalt lett volna, akkor sajnos maradt volna az őzike, pedig semmi kedvem nem lett volna elcsapni szegényt. De megúsztuk mi is és az őzike is. Több tényező játszott közre, mondhatjuk, mint az Air Crash Investigations adásában.

Kialvatlanság: Nem volt hátráltató tényező, talán hamarabb észreveszem az őzet még az út szélén, de beleolvadt a magas fű hátterébe, szóval kétlem. Igazából azon csodálkoztam leginkább, hogy 2 óra alvás után ilyen jól reagáltam.

Párás, ködös idő: Nincsenek éles kontrasztok, így a terepszínű vadállat (őz, vaddisznó, szarvas) még jobban beleolvad a környezetébe.

Hideg: Reggel 1 fokot mutatott a hőmérő, ennek ellenére szerencsére nem volt talajmenti fagy, vagy az autók felmelegítették annyira az aszfaltot, hogy már nem csúszott.

Téli gumi: Volt tapadás még ezen a hideg aszfalton is. ABS kicsit bekerregett, de nem vészesen, végig irányítható maradt a kocsi, nem csúszott meg kikerülésnél.

Mi is a tanulság? Téli gumi, odafigyelés, rendes alvás. Ahol vadveszély tábla van, ott sebesség mérséklése, mert ott a biztosító se fizet, ha elüt az ember egy vadat. És esetleg sok gokartozás, szimulátor (LFS), esetleg vezetéstechnikai tréning. Én ebből az előbbi kettőt űzöm, utóbbira el kéne menni már lassan.

Nem tudom, hogy a gokart és a szimulátor számít-e valamit, de érdekesség: ahogy kikerültem az őzet, rögtön raktam volna vissza 2-be, hogy ki tudjak gyorsítani. Mondjuk a következő pillanatban rájöttem, hogy hülye vagyok, elég a 3-as is. Most úgy érzem, hogy egy-egy szoros autóverseny, szigorúan szimulátorral, kormánnyal viszonylagosan felkészíthet a hirtelen helyzetek kezelésére. És lekopogom, de a hirtelen helyzeteket eddig a lehetőségekhez képest minimális, vagy nulla kárral oldottam meg. Remélem megmarad ez a jó szokásom.

És itt a tél, itt a téli gumi ideje! Nekem lehet, hogy egy igen komoly szervizköltséget spórolt meg az, hogy szombaton felrakattam. És innentől sokkal jobb idő nem lesz tavaszig, a hó meg hirtelen eshet le, mint tavaly és akkor csúszkál mindenki össze vissza, mint egy műkorcsolyabajnok.